Artsen vragen om een helmplicht voor de snorfiets. Een brommerhelm en geen fietshelm:
De snorfiets was een 'historische vergissing' en een weeffout in onze wetgeving volgens de directeur van de SWOV in zijn afscheidsspeech. De Tweede Kamer maakt opnieuw een vergissing als het de fietshelm op de snorfiets toe staat.
De helm is minder goed en een handhaver kan in het voorbijgaan niet het verschil zien tussen een zogenaamde speedpedelec-helm en een gewone fietshelm. Snorfietsers zullen een fietshelm van een tientje opzetten als ze daarmee weg kunnen komen.
TNO onderzoekt de veiligheid niet bij 'illegale snelheden', terwijl dat wel de praktijk is. De TNO-adviezen waar de minister zich op baseert zijn in dit verband dus onbruikbaar. SWOV adviseert ook een gewone brommerhelm.
voorzichtige snorfietsers, fietsers, voetgangers, ouders, hulpverleners en medici
een helmplicht voor de berijder van de snorfiets.
Dragen van een helm op een snorfiets per 1 januari 2023 verplicht
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kun je een boete van 100 euro krijgen bij het niet dragen van een helm.
Bronnen: Staatsblad 2022, 270 (30 juni 2022) en nieuwsbericht Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (30 juni 2022)
PERSBERICHT
Artsen willen geen speedpedelec-helm op de snorfiets. Over het toestaan van die helm bij het invoeren van de helmplicht op 1 januari zijn nu schriftelijke Kamervragen gesteld door Suzanne Kröger van GroenLinks.
De speedpedelec-helm is een Nederlandse helm voor e-bikes die 45km mogen.
Wouter Bierman, een van de initiatiefnemers vanuit het UMCG in Groningen: "In december 2018 vroegen wij om met spoed een helmplicht in te voeren. Suzanne Kröger is het enige Kamerlid dat er toen bij was en nog in de Kamer zit. Gelukkig heeft ze hier nu vragen over gesteld, want dit is niet wat we vroegen."
Minister wil liberaal blijven
"De minister wilde de helmplicht niet omdat het niet liberaal is en heeft het op alle mogelijke manieren vertraagd en tegengewerkt. Dat was voor ons als artsen een teleurstelling", zegt Wilco Peul, neurochirurg in Den Haag. "Wij willen ernstige hersenletsels voorkomen! Die geven een risico op identiteitsverlies en levenslange maatschapelijke hulp en mantelzorg door familie is dan nodig. De recente ernstige ongevallen in ons land geven geen enkele aanleiding tot optimisme. Zonder adequate helm zien we ernstiger letsels, moeten we vaker opereren of besluiten dat operatie niet zinvol meer is." Bierman vult aan: "Gelukkig hebben we onze actie volgehouden en hielden we contact met Kröger."
Uitzondering in de EU wegens Solex
Bierman: "De laatste tegenwerking van de minister was om de helmplicht onwerkbaar te maken in de uitvoering door ook een speciaal soort fietshelm toe te staan: de speedpedelec-helm. Zogenaamd om de berijders van de ouderwetse Solex tegemoet te komen voor wie het met een gewone motorhelm oncomfortabel zou zijn om trapbewegingen te maken." Er zijn ongeveer 15.000 Solexen en dergelijke old-timers, die destijds ook met helm werden verkocht. "Het genoegen van wat verzamelaars en mooi weer-rijders werd om politieke redenen belangrijker gemaakt dan het voorkomen van hersenletsel van dikwijls jongere scooterrijders."
De motorhelm is nu in heel Europa verplicht voor snorfietsen, bromfietsen en motorfietsen. "In Nederland wil de minister hier dan een rare uitzondering op om politieke redenen. Laat de motorhelm alstublieft de norm blijven om de drager maximaal te beschermen tegen levenslange invaliditeit en onze maatschappij te behoeden voor hoge zorgkosten voor een vermijdbaar ernstig hersenletsel," aldus Peul.
SWOV zegt het ook
Ook de SWOV waarschuwt voor zo'n fietshelm en noemt het een rare, te voorkomen, weeffout die dag in dag uit de verkeersveiligheid zal schaden.
Fietshelm niet te handhaven
"Ook is zo'n fietshelm een bedreiging voor de bestaande helmplicht voor bromfietsers. Vooral de jonge bromfietsers zullen zo'n open en lichte helm gaan dragen als ze merken dat handhavers er praktisch niets tegen kunnen doen", benadrukt Bierman. Alleen na een staandehouding kan een politieagent de helm goed bestuderen. Een bromfietser moet een motorhelm met ECE 22.05 of 22.06 certificaat dragen en een snorfietser zou dan ook 1 van ongeveer 80 toegestane en door het NEN gecertficeerde fietshelmen mogen dragen. "Dat is onrealistisch als je bedenkt dat er 2 miljoen snor- en bromfietsers rijden in Nederland. Controleren op 'een helm' is het hoogst haalbare. Laat de motorhelm de norm blijven." aldus Wilco Peul. "Geen compromishelm, dit leent zich niet voor gepolder."
ACHTERGROND
PERSBERICHT IN DE MEDIA
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kun je een boete van 100 euro krijgen bij het niet dragen van een helm.
Bronnen: Staatsblad 2022, 270 (30 juni 2022) en nieuwsbericht Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (30 juni 2022)
.
Vandaag publiceerde de Raad van State een advies over de helmplicht: stop het niet samen met een reeks andere ongerelateerde kleine veranderingen in een besluit maar knip het op in twee besluiten. Dit zou niet voor vertraging hoeven zorgen.
Opgeknipt in een los besluit moet de ministerraad er mee instemmen en dan moet de koning er een krabbel onder zetten. Dan staat het hopelijk op 1 juli of kort erna in het Staatsblad. Dan kan de wet per 1 januari 2023 in gaan.
Er komt mogelijk nog een konijn uit de hoed van de minister. Snorfietsers mogen ook een fietshelm opzetten. Een NTA-8776 gecertificeerde helm. Dat kan je niet aan de helm afzien, dus als dat inderdaad in een regeling over helmen komt te staan zonder dat de Tweede Kamer ingrijpt dan zetten zowel snor- als bromfietsers waarschijnlijk een gewone toffe helm op.
Als dat gebeurt dan zal deze hele actie een achteruitgang voor de verkeersveiligheid kunnen blijken, vooral als bromfietsers een fietshelm gaan dragen.